Strona główna > granie, hackowanie zasad / design > Hackowanie Mars Colony

Hackowanie Mars Colony

Październik 31, 2011 Dodaj komentarz Go to comments

Jakiś czas temu (ładny eufemizm na czerwiec i zapominanie o napisanych postach, prawda?) zagrałem w dwa spontanicznie wymyślone hacki na Mars Colony, i pomyślałem że warto o nich coś napisać. Pierwszy to Gra o Tron, drugi to Sid Meier’s Alpha Centauri (+ Alien Crossfire).

1. Gra o Tron.

Grałem z luckiem. Niestety, nie mam żadnych notatek a kartki zostały u niego, więc odtwarzam z głowy.

Miejsce Kelly wysłanego z Ziemi żeby ratować marsjańską kolonię zastępuje Namiestnik królewski. Ja akurat grałem Eddardem Starkiem, ale nic nie szkodzi na przeszkodzie żeby ułożyć sobie grę gdziekolwiek bądź. Zamiast organizacji daje się radę królewską, zagrożenia spoza Siedmiu Królestw, etc. (Mance Ryder, Khal Drogo, etc.) – postaram się wrzucić dokładną rozpiskę tego kto i gdzie jest – siedzieliśmy nad detalami i różnymi wiki dobre półtorej godziny. Relację wylosowałem – wyszła chorująca kochanka, i chociaż zastanawialiśmy się nad wrzuceniem np. Roberta, to stanęło na tym że złamaliśmy kanon i do King’s Landing wrzuciliśmy umierającą na suchoty matkę Jona Snowa.

Eddard okazał się zupełnie inny niż książkowy: nie dzieje mu się Największy Spoiler Pierwszego Tomu i radzi sobie całkiem nieźle (wyleczone dwa Health Markers w całości, trzeci na ponad 20): Stannis i Renly zostają wygnani za Wąskie Morze, na wojnę z Dothrakami, majątek Lannisterów i Greyjoyów skonfiskowany, wojna domowa stłumiona, i chyba nawet wszystkim Starkom udaje się przeżyć w niezłym zdrowiu.

I co więcej, Nedowi podoba się bycie Namiestnikiem, choć oczywiście nie czyni go to szczęśliwym: pod koniec widać go jako postać szepcącą Robertowi do ucha każde rozporządzenie, z ręką opartą na Żelaznym Tronie, której nie pozostało nic poza władzą i wpatrywaniem się w odległe, zimne, morskie fale.

2. Sid Meier’s Alpha Centauri.

Nie mogło zabraknąć, co nie? Graliśmy już kiedyś Alphę na Microscope (i wyszło bardzo fajnie, ale miałem potem emo o granie w gotowych settingach które do dzisiaj mnie czasem dręczy), ale to nie wystarcza. Grane z vh jakoś wkrótce potem.

Jako sytuację wzięliśmy ten moment w grze, kiedy wszystko jest już dobrze rozwinięte, istnieje Planetary Council, i ludzkość oraz planeta zbliżają się do transcendencji. Jako Savior, Cha Dawn (ze SMAX), dziecko-prorok znalezione w fungusie przez Santiago (-> relacja Cha), emanacja planety.

Fear Cards: Planet Busters, Nerve Stapling, brak prywatności, kontrola umysłu, sztuczne wstrzymywanie postępu nauki, izolacjonizm – ucieczka w wirtualne światy i sztuczne raje.

Frakcje: Spartan Federation (fringe), Human Hive (dominant), University of Planet (minority), Gaia’s Stepdaughters (minority).

Colony Organizations:

– Governor’s Office [The Mayor’s Office]: Mayor, Chief of Staff, Deputy: Sein-Yi Yang, Chief of Security: Colonel Santiago

– The Colony Council [bez zmian]: Prokhov Zakharov, 2x Hive, 1x University, 1x Gaia

–  Morgan HoloVision [New Network Corp.]: Network Chief – Nwambudike Morgan, po 1x Gaia, Hive, University

– UN Charter [The Earth Coalition]: Pravin Lahl, Lady Deirdre Skye, reszta Hive

Zagrożenia: drone’y, kwietyzm, transcendencja (planeta która widzi co się dzieje i jej się to nie podoba).

Mieliśmy między innymi: Cha nieświadomie przekazującego Human Hive technologię mind control z użyciem psi-worms, krwawe tłumienie proekologicznych zamieszek, Yanga kontrolowanego przez robale, Santiago odgrywającą rolę Mishimy, Zakharova jako szalonego naukowca na biegunie, zbliżenia na podnoszenie psi-wormów i wkładanie ich ludziom do głół, i dużo, dużo więcej. Najlepsza chyba emo-scena: wiszące w powietrzu pytanie o pierwsze słowa Cha – najpierw flashback do znalezienia Cha przez Santiago w ruinach zniszczonego przez psi-wormy kibucu Sparty, potem przeskok do ciemnego pomieszczenia w jednej z baz, gdzie Santiago patrzy na Cha, i Cha mówi to samo, co kiedy został znaleziony – „nie zasłaniaj mi światła”.

Skończyliśmy grę na (zagrożenia, odpowiednio) 20, 20, 43, uznając że Cha Dawn zostaje zapamiętany jako gubernator lepszy od Yanga, a więc taki przeciwko któremu nie ma się co buntować… bo może być tylko gorzej. Zamyka oczy w momencie w którym na planecie lądują statki kosmiczne obcych.

Kupa osomu, panie.

3. Wnioski.

Mars Colony hackuje się łatwo i zabawnie. Dawno temu mieliśmy (na nieistniejącym od dawna forum) mnóstwo funu z hackowania na cokolwiek się ruszało dema InSpectres, potem było kilka hacków na Dogs in the Vineyard i ostatnio na Apocalypse World, ale Mars Colony hackuje się jakoś przyjemniej niż dwie ostatnie gry.

Oba hacki wymyśliliśmy całkowicie spontanicznie, bez zastanawiania się nad nimi dzień czy dwa wcześniej. W GoTa zagraliśmy zresztą zupełnie przypadkiem, bez spotykania się na sesję. No bo tak: hack składa się z przepisania tego kim jest Savior, kilku frakcji i czterech grup zarządzania kolonią (w tym ewentualnej zmiany imion), no i zagrożeń. Kolor wrzuca się i tak na bieżąco w trakcie gry, więc nie ma z nim problemu. Z tego dookreślenie Kelly oraz stworzenie frakcji i zagrożeń jest częścią normalnego setupu gry, który robi się grając na Marsie.

Warto rozważyć dwie rzeczy. 1. Czy zmieniać generowanie kart strachu? RAW każdy z graczy zapisuje trzy rzeczy których obawia się od swojego faktycznego rządu, przy Alphie zapisywaliśmy np. trzy rzeczy których obawiamy się od naszych „posthuman overlords”. 2. Czy Savior powinien (RAW: powinien) należeć do jednej z frakcji? U nas, ani Ned ani Cha Dawn nie należeli. U Neda relacja też nie należała, u Cha relacją była Santiago, której frakcja była o marginalnym znaczeniu.

Jedna rzecz na którą warto uważać: dbałość o detale settingu może doprowadzić do sytuacji, w której siedzi się pół godziny nad wiki i google images, szukając jakichś drobnostek albo pobocznych postaci.

Oczywiście, w zależności od wybranych frakcji i tego które dominują, setup do Alpha Centauri będzie się różnić.

Hackowanie Mars Colony jest więc znacznie prostsze od (z głowy, rzeczy nad których modyfikacjami spędziliśmy najwięcej czasu) hackowania DitV – gdzie trzeba się chwilkę zastanowić nad tym dlaczego eskalowanie na maxa nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem, albo AW – gdzie na ogół wypada na dłuższą chwilę usiąść nad playbookami (co skutecznie zabija większość pomysłów :D).

Możliwe rzeczy do zagrania na Mars Colony jakie przyszły nam do głowy: StarCraft (oryginalna Kerrigan może być Savior któremu epicko nie wyszło), Morrowind (zamiast Kelly jest Wybraniec, a Dagoth Ur jednym z Health Markers; frakcje prosto kopiuje się z Rodów i Gildii w grze), Planescape (nastawione na granie frakcjami, a na pięciu tokenach w contempt zamiast opinii publicznej przychodzi Pani Bólu i kończy zabawę), Fallout (to vh – ja akurat mniej czuję tę opcję), no i naturalnie dowolne politykowanie – w Iranie współcześnie czy w Jerozolimie dwa tysiące lat temu.

Uwagi lub komentarze mile widziane.

  1. vh
    Listopad 4, 2011 o 1:20 am

    W Warszawie uruchomiliśmy jeszcze Wampira. Grało się takim Psem, tyle że z Kamaryli (po krótkim sprawdzeniu wiki – coś takiego nawet istnieje i nazywa się ‚Archon’). Znaczniki informowały o tym, jak bardzo miasto boi się głównego bohatera; partie przeszły w klany, z zachowaniem wymogu, aby bohater należał do jednego z nich (zabawne, w Psach więzi krwi postaci mają sprawić, że gracz rozważy sytuację z nieco innej perspektywy – jakoś nigdy mnie to tam specjalnie nie ruszało, tutaj zaskoczyło jak trzeba); na karteczkach zapisywaliśmy Mroczne Prawdy o Wąpirzej Egzystencji (AFAIR nawet raz mi pomogły – zresztą, na co wpadłem niedawno: z tymi kartkami idzie może nie tyle o to, żeby napędzały grę, co żeby upewnić się, że gracze zastanowią się przed grą nad subject matter i, paskudne określenie, ‚wejdą w klimat’); zamiast szpalty z organizacjami mieliśmy rozpisane funkcje na dworze. Szło dobrze i skończyło się, niespodzianka, na podziwianiu pięknego wschodu słońca.

    Fallout. Po prostu przypomnij sobie obie części i dodaj możliwość wygrania gry bez odniesienia żadnego sukcesu, kłamiąc ludziom naokoło o tym, czego to nie dokonałeś. Ja chcieć. Głównie to, plus jeszcze fajne politykowanie przy odbudowie cywilizacji (to raczej w dwójce: Redding i oś New Reno – NCR – Vault City) i całkiem dobry precedens z ‚odejściem w niesławie’ na zakończenie zabawy.

    Haki Psów. Problem z eskalacją można olać i mi przynajmniej będzie się grało fajnie (był w Wampirach w Dyskotece, nie? Jakoś mi nie przeszkadzał. A w Facetach w Czerni chyba rozwiązywał się sam.), puszka z robaczkami otwiera się przy drabince grzechów i przekuciu jej na proces tworzenia miasta. Nie chcę do tego wracać ;).

    Haki AW. Ja mam taką małą teorię. Klasy postaci to nie wszystko. Nawet jeśli ktoś już zrobi dobre playbooki, to nie starczy mu pary i zostanie z niepasującymi do nich ruchami podstawowymi. Zresztą, niechby nawet i to się udało – wtedy siądzie nieprzystający do reszty prep MC. Czy w Dungeon World jest już jakakolwiek reguła o przygotowywaniu tego ‚Dungeon’?

    • juliusz
      Listopad 6, 2011 o 10:01 pm

      Hm, nie wiem jak z tymi ruchami podstawowymi – jak znajdę wolną chwilę i pobawię się kombinowaniem z łataniem sobie w głowie Algolu, to będę modyfikował podstawowe, więc A Nuż Coś Ciekawego Wyjdzie.

      Z DW, to jest tak. Masz MC-ruchy-dungeonowe – jak je robisz, to modyfikujesz mapę (dodajesz pomieszczenia etc.). Nie umiem rozeznać czy i jak dokładnie je przygotowujesz przed grą – pewnie jak daydreaming, czyli jak komu wygodnie. Masz też dwa rodzaje Frontów, małe (Dungeon) i duże (Campaign), i ostatni pdf jakiego mam pisze trochę o tym jak które robić, ale nie ma jeszcze np. zawartych przykładowych Frontów. Czyli: trochę jest, ale bez szału. Ale też mie wiem jak w tym niby RedBookowych pdfie.

  2. vh
    Listopad 6, 2011 o 10:43 pm

    Poczekaj, weź mnie oświeć. W darmowym .pdfie ‚Dungeon World Hack’ nic takiego nie widzę. Mówisz o ‚Dungeon World Basic’ za 5$?
    @algol
    Po zastanowieniu się bardziej niż łatanie Algolu grzeje mnie zabawa z Carcosą. Hak w drodze, będzie akurat na okazję wznowienia knigi przez Raggiego i spółkę.

    • juliusz
      Listopad 6, 2011 o 10:54 pm

      Mam takiego jakiegoś pdfa, co jest Version 11.03.06 , opisałem go sobie kiedyś jako „(najnowszy)”, ma 42 strony. Płatny to on chyba nie jest, bo tam jakichś rzeczy brakuje (np. przykładowe Fronty właśnie). Ale może być płatny, bo po jakichś mailach kiedyśtam jestem na tej ich Adventurers Guild (or smth) liście, gdzie jakieś dodatkowe dobra czasem można dostać, i może stamtąd go mam. Dunno.

      @ Carcosa: co do tej firmowej, to niewiemniewiem. Jak usłyszałem że to do Sorcerera było robione, i była afera z obrazkami / Naked Went the Gamer i S/Lay w/Me Rona, to miałem hajpa, a potem doczytałem że tam rzucasz na to jakimi kostkami będziesz rzucać to mi przeszło. Ale zagrać mogę, kupić na razie nie bardzo. Z tych całych LotFPów to mnie Vornheim interesi najbardziej.

      Mogę też zrobić równie dobrze Carcosę co Algol na podstawie tego co mi się myślało. Może nawet bardziej będzie pasowało.

  3. vh
    Listopad 7, 2011 o 9:57 pm

    No to wygląda na to, że dostałeś jakieś preview. W czerwonej książeczce masz ładnie rozpisany/wyjaśniony przykładowy loszek i napisane, że jak z nim skończycie, to grajcie dalej, przy czym MC może chcieć przygotować sobie nowe fronty (no shit, Sherlock). I tyle.

    Carcosę się obgada w wolnej chwili.

  4. 7paradoks
    Grudzień 9, 2011 o 5:03 pm

    Mars Colony w polskim parlamencie!

    • juliusz
      Grudzień 10, 2011 o 6:10 pm

      Granie w polskim settingu ssie z założenia :-) (ale do rozważenia dla tego pomysłu: Skulduggery, Fiasco)

  1. No trackbacks yet.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: