Strona główna > materiały > Konwentowe Apocalypse World

Konwentowe Apocalypse World

Znam trzy sprawdzone sposoby prowadzenia Apocalypse World na konwentach.

Pierwszy z nich to po prostu poprowadzenie zwykłej pierwszej sesji. To fajna sprawa, ale chciałoby się coś więcej, co nie?

Drugi z nich to poprowadzenie przygotowanego one-shota – np. Hatchet City czy Sunken Sidney. Czyli masz gotową sytuację, w którą postacie graczy są wprowadzane listami, z którymi związane są ruchy postaci, które z kolei decydują jak bardzo sytuacja jest rozwinięta. To super sprawa, ale wada jest taka, że przygotowanie czegoś takiego to albo mnóstwo roboty (nawet jeśli musisz tylko zrobić Fronty bo Vincent napisał za ciebie listy), albo ciągle prowadzisz to samo.

Trzeci jest najbardziej leniwy i znajduje się poniżej.

MC, wybierz sobie trochę dekoracji:
– ruiny Tevatronu, gdzie każdy krzyk odbija się niekończącym echem w tunelach, jakby nieustannie przyspieszając;
– zruinowane metro, w którym tunele idą pod dziwnymi kątami; kiedy wyjdziesz na zewnątrz, będziesz w olbrzymim leju po bombie; w środku są białe krokodyle, Zaraza od której zmieniasz się w Metalowego Człowieka, i stary bluesowy Murzyn Blind Blue hodujący swoje dzieci, wszystkie mówiące jego głosem;
– post-cyberpunkowe Tokyo, z dzikim nanowarem, ekranami zaciętymi na reklamach i 0.001% społeczeństwa mieszkającym w niedosięgalnych wieżowcach wyrastających z wody
– pędzące poprzez spalone pola, w ciemność, pociągi których ściany i podłogi przechodząco gładko w ciała pasażerów; pokarm do ich hybrydowych ciał dostarczany jest metalowymi rurami miasta z którym żyją w symbiozie;
– korporacyjni kalorycy poszukują nowych, zdrowych i niewykorzystanych przemysłowo genów, bo większość znanych ci roślin i zwierząt wyginęła, i korporacje toczą rozpaczliwą walkę o przetrwane z nowymi chorobami i wirusami, które trzeba wypalać ogniem;
– pusty i zimny kosmos (resztki zardzewiałego sowieckiego sprzętu, umierające i dziurawe bazy na Księżycu, oddalająca się kolonia na asteroidzie, i powiedz, kto ważny dla ciebie na niej został?);
– Miasto na dawnych Wyspach Brytyjskich, z Triaduzą, Pięciokątami Miłości, imprezami Fabryki, ufortyfikowanymi wieżowcami Enklaw, Al-Donaldi i KFC Szejk, metrem będącym jedynym miejscem gdzie znajdziesz informacje, i Millions z ich wizjami czystego, geometrycznego Miasta, wizjonerem Monte Cazazzą z żywymi tatuażami, yuppies z mechanicznymi dłońmi, Maelstrom Squad złożony z dzieci ulicy, Enough-to-Eat nie martwiącym się collateral damage;
– możliwość kontaktu z innymi częściami świata po Skróceniu jest znikoma, chyba że ryzykujesz otwarcie swojego mózgu na Sieć, wiatry gnające przez kiedyś żyzne tereny farm niosą ze sobą tylko powodujący erozję kurz;
– New York z płonącymi beczkami i zanurzoną do połowy w wodzie Statuą Wolności, pełen ludzi nieświadomych tego, co wciąż działające rządowe projekty w betonowej fortecy w sąsiednim New Jersey dla nich hodują;
– Cieśnina Beringa, będąca teraz jedną wielką płachtą lodu, z położonymi na niej szynami, osiedlami kanibali na północy i lśniącymi gdzieś za nimi czternastokilometrowymi górami;
– Ziemia po inwazji Vaylenów, ludzie są hodowani jak bydło, a ci którzy wyglądają na przyjaciół, wcale nimi, we wnętrzu swoich głów, nie są; ale moc okiełznania Psychicznego Maelstromu wciąż tli się, niczym płomień, w niektórych z was;
– Providence wciąż poszukuje swojego Mesjasza, który uzdrowi ziemię i rozegna chmury, gdy tylko go znajdą i upewnią się że to on, ukrzyżują go… a potem, dla pewności, zaczną szukać kolejnego, na wypadek pomyłki.

Kiedy już wybrałeś dekoracje, opowiedz o nich graczom. Pozwól im wziąć dowolne ciekawe playbooki.

Gdy oni tworzą postacie, naszkicuj sobie dwa Fronty.

Celem pierwszego z nich, domowego, jest zniszczenie status quo; zapisz tam po jednym zagrożeniu związanym z postaciami graczy (pamiętaj o trójkątach PC-NPC-PC i NPC-PC-NPC). Myśl o tym w terminach być-albo-nie-być postaci niezależnych, oraz o wykorzystaniu tego co mamy teraz i tutaj, bo po nas choćby i potop (kolejny).

Celem drugiego z nich jest zagranie na motywacjach i emocjach postaci graczy. Chcesz skorzystać z tego co dają ci wybrane dekoracje, żeby pozwolić postaciom graczy zrobić coś dużego i zmieniającego status quo. Myśl o tym jak o serii zagrożeń, z których każde jest interesującą okazją (poświęcanie postaci żeby coś osiągnąć jest wspaniałą okazją; tak samo poświęcanie kogoś innego; i tak dalej).

Potem, graj szybko, pamiętając o trzech rzeczach:
1. Postaw los każdego NPCa na szali najpóźniej przy trzecim pojawieniu się w grze (i tak, jeśli jest tylko wspomniany w rozmowie to też się liczy).
2. Nigdy, nigdy nie graj scen w których jest obecna tylko jedna postać gracza.
3. Zaraz na początku zadaj pytania z których dowiesz się co jest najważniejsze dla gracza w jego postaci. Prowadź tak, żeby w pewnym punkcie doszło do decyzji czy postać to dostanie czy nie. Ale nie chcesz żeby to było wprost i jasne; daj mniej więcej połowie postaci nie całkiem to czego chcą, ale coś blisko, kawałek tego czegoś albo dobry zamiennik. (intencja za tym punktem jest taka, żeby pojawiło się coś, co pozwoli naturalnie skończyć sesję, i zarazem da jakieś poczucie domknięcia)

No, a poza tym rób to co zwykle.

Dla mnie ten sposób jest najłatwiejszy, bo większość ze scenerii jest wziętych z różnych sesji które prowadziłem lub grałem. Z czasem na pewno podmienisz je na inne, fajniejsze. Jeśli nie czujesz się zbyt pewnie, możesz dopisać sobie do tego kilka postaci z których wybierzesz jakieś pasujące, ale odradzałbym to – lepiej wymyśleć postacie na bieżąco, bo będą bardziej związane z postaciami graczy. Zresztą AW robi dobrą robotę mówiąc ci jak szybko tworzyć interesujących NPCów.

Kategorie:materiały Tags:
  1. Sierpień 27, 2013 o 8:44 pm

    Zwykle tylko tutaj czytam, nie komentuję, ale teraz muszę napisać, że bardzo ciekawe, nośne pomysły na świat. Prawie każdy jest z kategorii: „O kuffa, gdyby to rozwinąć!” Dzięki, dzięki.

  1. No trackbacks yet.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: